
Afery  w  Polsce  na  łamach
tygodnika  „Kulisy”  w  latach
1999-2004

Spis treści
Wstęp…………………..5
Rozdział 1. Afery związane z polityką……………..8
Rozdział 2. Afery związane z gospodarką…………..36
Rozdział 3. Afery związane ze służbami mundurowymi……..60
3.1. Policja…………………60
3.2. Wojsko………………………………….70
Rozdział 4. Afery związane z sądownictwem i prokuraturą…….80
4.1. Sądownictwo……………….80
4.2. Prokuratura………………….90
Rozdział 5. Afery związane ze służbą zdrowia………………………………….96
Rozdział 6. Afery związane z edukacją…………………………………………111
Rozdział 7. Afery związane z Kościołem……………………………………….126
Zakończenie…………………..141
Bibliografia………………………………………………………………………143

WSTĘP
Kiedy  w  1990  r.  powstała  III  Rzeczpospolita,  a  wraz  z  nią  rozpoczęło  się
budowanie demokracji parlamentarnej, chyba niewielu przypuszczało, że droga do
ukształtowania państwa wysoko rozwiniętego, kraju dobrobytu i praworządności
będzie tak długa, zawiła i wyboista. Oczywiście szesnaście lat wolności przyniosło
Polsce niewątpliwe korzyści. Dzięki wprowadzeniu szeregu reform nasz kraj został
przyjęty 12 marca 1999 r. do Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO), a od 1 maja
2004 r. stał się członkiem Unii Europejskiej. Ale mimo to Polska ma bardzo wiele
problemów. Jednym z nich jest powszechna korupcja, której znaczne rozmiary
uniemożliwiają  dynamiczny  rozwój  gospodarki,  wpływają  na  obniżenie
konstruktywności decyzji politycznych, wykopują sprawiedliwość z sal sądowych

https://gotoweprace.eu/afery-w-polsce-na-lamach-tygodnika-kulisy-w-latach-1999-2004/
https://gotoweprace.eu/afery-w-polsce-na-lamach-tygodnika-kulisy-w-latach-1999-2004/
https://gotoweprace.eu/afery-w-polsce-na-lamach-tygodnika-kulisy-w-latach-1999-2004/


bądź też zakłócają prawidłowe funkcjonowanie rozmaitych państwowych służb.
Duże znaczenie dla nieprawidłowości zachodzących w publicznych instytucjach
ma ponadto ciągły brak funduszy na ich działalność.

Poważnym problemem są też ogromne braki apolityczności. Ważne stanowiska w
administracji  państwowej  nie  są  obsadzane  pod  kątem  fachowości,  lecz
„kolesiostwa”.  Istotnym  atutem  przyszłego  urzędnika  jest  jego  służalczość  i
uległość wobec politycznych przełożonych. Prowadzi to do wydawania przez nasze
urzędy absurdalnych, często krzywdzących dla uczciwego obywatela decyzji.

Przekleństwem  lokalnych  społeczności  są  sitwy  skupiające  najbardziej
wpływowych  ludzi  w  regionie.  Przyjaźniący  się  ze  sobą  politycy,  sędziowie,
urzędnicy,  prokuratorzy,  biznesmeni,  lekarze  czy  policjanci  dopuszczają  się
nierzadko przestępstw, wiedząc, że znajomi z układu nie dopuszczą do zrobienia
im krzywdy. Członkowie sitw czują się bezkarni, bo ich siła, w przeciwieństwie do
siły sprawiedliwości w Polsce, jest wielka. (Taka przykra rzeczywistość niszczy
inicjatywę obywatelską, chęć ludzi do konstruktywnego działania, do realizacji
swych marzeń, które często byłyby jednocześnie korzystne dla kraju). Tymczasem
zwykły obywatel jest przez swe państwo karany z aptekarską dokładnością za
nawet najdrobniejsze wykroczenie, lub w ogóle niesłusznie oskarżany, podczas
gdy wielu przestępców z różnych powodów śpi spokojnie.

Na szczęście to się zmienia. Co prawda bardzo powoli, ale jednak. Wiele afer
wychodzi na jaw, a ich „bohaterów” spotykają kary. Wielką rolę odgrywają tu
media.  Polscy  dziennikarze  ujawnili  w  ostatnich  latach  całą  serię  skandali.
Żurnaliści  przedstawiali  opinii  publicznej  i  krytykowali  różne  patologiczne
zjawiska zachodzące w Polsce. Jednym z mediów, które opisywało łamanie prawa i
moralności był ogólnopolski tygodnik „Kulisy”.

Pierwszy  numer  „Kulis”,  wówczas  magazynu  tygodniowego  „Expressu
Wieczornego”, pojawił się w kioskach 25 lutego 1957 roku. Co prawda, oficjalnie
„Kulisami”  kierował  redaktor  naczelny  „Expressu”,  ale  powszechnie  wiadomo
było,  że  tygodnik  był  od  dziennika  niezależny.  Przynajmniej  pod  względem
kadrowo  –  organizacyjnym.  Redakcję  „Kulis”  tworzyli  wówczas  dziennikarze
mający związki z przedwojenną prasą sensacyjno-bulwarową tzw. prasą czerwoną.

Magazyn „Expressu” powstał z myślą o przybliżaniu czytelnikowi kulis rozmaitych
dziedzin. W „Kulisach” pojawiały się reportaże, artykuły informacyjne dotyczące



polityki,  historii,  kultury czy nauki.  Na łamach magazynu można było znaleźć
ponadto teksty sensacyjne, humorystyczne, ciekawostki z kraju i ze świata oraz
fragmenty  różnych  powieści.  „Kulisy”  miały  też  znakomitych  felietonistów  w
osobach Jerzego Waldorffa (felieton muzyczny) czy też Mirosława Żuławskiego
(felieton literacki).

Symbolem „Kulis” w latach 70.  stała się Anna Bratkowska,  była dziennikarka
tygodnika  „Po  prostu”.  Bratkowska  pełniła  w  tygodniku  funkcję  sekretarza
redakcji,  a  następnie,  będąc  zastępcą  redaktora  naczelnego,  stała  się
rzeczywistym szefem pisma.  Pod  jej  rządami  „Kulisy”  zaczęły  pisać  więcej  o
codziennych problemach Polaków. W magazynie ukazywały się często reportaże
społeczne i interwencyjne. Jednocześnie nie zaniechano pisania na szereg innych
tematów. Ta różnorodność spowodowała, że sprzedawano niemalże cały nakład
„Kulis” – 500 tysięcy egzemplarzy.

W czasie słynnej fali strajków robotniczych w latach 1980-81, zespół magazynu
jednogłośnie  poparł  związkowców z  „Solidarności”.  W „Kulisach”  ukazały  się
reportaże  o  strajkach  i  wywiady  z  robotniczymi  przywódcami.  Wkrótce
wprowadzono jednak stan wojenny, w związku z czym pismo, jak wiele innych w
tamtym czasie, zostało zawieszone. „Kulisy” powróciły we wrześniu 1982 roku, w
formule magazynowego wydania „Expressu” – -„Express Wieczorny-Kulisy”. Pismo
zrezygnowało  z  reportażu  społecznego.  Stało  się  bardziej  podporządkowane
władzy. Mimo to, „Express Wieczorny-Kulisy” sprzedawał się w nakładzie aż 450
tys. egzemplarzy.

Na początku 1990 roku odbyło się zebranie zespołu, na którym złożono wniosek o
wotum nieufności  dla  naczelnego  Ryszarda  Łukasiewicza.  Głównym powodem
tego było to, że w czerwcu 1989 roku startował na posła z ramienia PZPR, co
większość zespołu redakcyjnego odebrała jako nadużycie. Wobec Łukasiewicza
wysuwano też inne zarzuty. Chodziło m.in. o to, że zatrudniał on w redakcji byłych
partyjnych urzędników.

Później nastąpiły perturbacje związane z działaniem Komisji Likwidacyjnej RSW
„Prasa-Książka-Ruch”,  która  mimo  protestów  dziennikarzy  przyznała  prawo
wydawania „EW” Fundacji  Prasowej „Solidarności” i  sprzedała jej  tytuł  za 16
miliardów starych złotych. Środowiska prawicowe kierowały gazetą do lipca 1993
roku.  Po tym okresie gazetę przejęli  Wojciech Fibak i  szwajcarski  biznesmen
Joergen Marquard. Niespełna rok później Marquard odkupił od Fibaka udziały i



został jedynym właścicielem spółki z o.o. „Express Wieczorny”. Wchodzące w jej
skład „Kulisy” nie zmieniały się merytorycznie. Nadal większe artykuły zajmowały
dwie „widzące się” kolumny. Tego typu materiały składały się najczęściej z tekstu
głównego, backgroundowego, infografiki oraz zdjęcia z obszernym podpisem.

Na  początku  sierpnia  1998  roku  „EW”  rozszedł  się  zaledwie  w  27  tys.
egzemplarzy.  Marquard  zapowiedział  zmiany  w  organizacyjne.  Szykowały  się
zwolnienia. Kiedy wydawca i przedstawiciele redakcyjnych związków zawodowych
usiedli do rozmów na temat odpraw dla zwalnianych pracowników, w redakcji
powołano grupę mającą przedstawić wizję funkcjonowania gazety. Ostatecznie,
pod koniec października 1998 r., Marquard zaakceptował projekt Adama Buły,
dotychczasowego wiceszefa „Kulis”. Doszło do likwidacji wydania krajowego oraz
odłączenia „Kulis” od „Expressu”. Gazety łączył tylko wspólny dział produkcji i
biuro ogłoszeń. „Kulisy” zaczęły ukazywać się w całym kraju co piątek. Naczelnym
tygodnika, który pojawił się w sprzedaży 4 grudnia 1998 r., został Buła.

Kilka tygodni później wyszło na jaw, że Marquard negocjował sprzedaż „EW” i
„Kulis”.  Wobec ich fiaska,  zapowiedział  wstrzymanie  wydawania  „Expressu”  i
„Kulis” z dniem 30 czerwca 1999 roku. Ostatecznie z rynku zniknął tylko dziennik,
bo w połowie czerwca Marqard rzutem na taśmę sprzedał „Kulisy” (rozchodziły
się  wtedy  w nakładzie  ok.  90  tysięcy  egzemplarzy)  Zbigniewowi  Jakubasowi,
ówczesnemu wydawcy „Życia Warszawy” i „Kuriera Lubelskiego”. Cena wyniosła
500 tys. zł. Kolejnym właścicielem „Kulis” stał się w sierpniu 2000 r. biznesmen
Michał  Sołowow,  który  powołał  spółkę  „Dom  Prasowy”  wydającą  zarówno
tygodnik,  jak  i  „ŻW”.  Dziennikarze  „Kulis”  współpracowali  m.in.  z  Polsatem,
Telewizją  Polską  (wraz  z  „Expressem  Reporterów”  pisali  o  ratownictwie
drogowym w Polsce)  czy  też  Discovery.  Oprócz  różnorodności  form,  jedną  z
największych  zalet  tygodnika  było  to,  że  nie  miał  narzuconej  żadnej  linii
politycznej. Dzięki temu kupowało go niezwykle szerokie grono ludzi w różnym
wieku. Zarówno z wykształceniem wyższym, średnim, jak i zawodowym.

W 2004 r. zdecydowano o zaprzestaniu wydawania „Kulis” w formie tygodnika. Po
raz  ostatni  w  tej  postaci  ukazały  się  na  początku  stycznia  2005  r.  Od  tego
momentu „Kulisy” zostały „wtopione” w „ŻW”, stając się jednym z działów gazety.

Liczba stron 145

Nazwa Szkoły Wyższej Uniwersytet Warszawski



Rodzaj pracy magisterska

Rok oddania 2006

To jest gotowa, obroniona praca. Gdyby chcieli Państwo zlecić napisanie zupełnie
nowej pracy, to zapraszamy na stronę pisanie prac - sprawdzony serwis!

https://pisanieprac.edu.pl/

